Wednesday, July 25, 2012

what about now?

Salam Ramadhan:)

Alhamdulillah, masuk hari ni dah lima hari kita berpuasa. Saya pun masih berpuasa walaupun bermacam-macam cabaran sepanjang tempoh ini. Syukran Ya Allah.

Masuk hari ke-5 puasa, baru saya dapat makan nasi ketika sahur. Sebelum ni, hanya makan kurma atau cococrunch atau pisang je. Langsung takde selera nak makan nasi. Husband ada tanya ''syg rasa boleh cukup x puasa tahun ni?'' Emmm saya rasa insyaAllah dapat berpuasa penuh. Tapi bila dah buka puasa dah macam nak collapse. tak larat. Hanya dua malam je saya pergi tarawikh, tu pun suami dah bimbang takut tak mampu.

Cerita pasal alahan. Dasyat. Saya langsung tak boleh bau asap rokok. Sangat busuk. Kadang-kadang bau husband pun saya tak boleh bau sangat. Bau ridsect lagi tak boleh. Rasa macam nak muntah kat situ jugak.

Satu hal lagi, saya tak boleh makan kat rumah saya sekarang ni. Apa jenis alahan entah. Bila saya terpikirkan nasi, mee goreng, nasi goreng saya rasa macam nak muntah. Tengok cili boh pun nak muntah dan jemu habis-habisan. Kalau kat rumah mak saya atau mertua boleh pulak saya makan. pelik. sedih juga keadaan diri mcm ni.

Disebabkan keadaan saya yang ketara, saya minta izin suami untuk balik rumah mak selama seminggu. Alhamdulillah, saya boleh makan seperti biasa walaupun tak berselera mana, tapi cukuplah sekadar boleh makan. Kalau tak kesian yang dalam perut ni.sob sob sob.

Sekarang usia kandungan dah mencecah 10 weeks.

husband ajak pergi scan. Dulu dah scan sekali tapi tak nampak apa cuma rahim nampak membengkak je. Doc cakap ler, tapi tak tahu pulak keadaan rahim before tu camne.hihi. InsyaAllah next week pergi scan dan tengok rupa kat dalam ni.hihi. can't wait.

Ni saya copy paste during 10 weeks pregnancy. Check it out.

How your baby's growing:

Baby, fetus at 10 weeks - BabyCenter

this is what we called kumquat.

Though he's barely the size of a kumquat — a little over an inch or so long, crown to bottom — and weighs less than a quarter of an ounce, your baby has now completed the most critical portion of his development. This is the beginning of the so-called fetal period, a time when the tissues and organs in his body rapidly grow and mature.
He's swallowing fluid and kicking up a storm. Vital organs — including his kidneys, intestines, brain, and liver (now making red blood cells in place of the disappearing yolk sac) — are in place and starting to function, though they'll continue to develop throughout your pregnancy.
If you could take a peek inside your womb, you'd spot minute details, like tiny nails forming on fingers and toes (no more webbing) and peach-fuzz hair beginning to grow on tender skin.
In other developments: Your baby's limbs can bend now. His hands are flexed at the wrist and meet over his heart, and his feet may be long enough to meet in front of his body. The outline of his spine is clearly visible through translucent skin, and spinal nerves are beginning to stretch out from his spinal cord. Your baby's forehead temporarily bulges with his developing brain and sits very high on his head, which measures half the length of his body. From crown to rump, he's about 1 1/4 inches long. In the coming weeks, your baby will again double in size — to nearly 3 inches.

No comments:

Post a Comment