Monday, January 9, 2012

parasomnia

Assalamualaikum & Good Day!

Lama nyer tak menjengah blog. Bukan tiada masa, tapi kemalasan melanda diri. Facebook pun dah stop, cuma bukak youtube je nak dengar lagu.

Kembali kepada topik asal, parasomnia atau pun ketidak normalan sewaktu tidur atau bahasa kampung, mengigau.

Dulu, adik saya suka jugak mengigau kalau dia demam panas. Tapi yang lebih dahsyat sekarang, saya suka mengigau. Dulu sebelum kahwin, tidur pun sorang-sorang, jadi tak tahu pulak habit sewaktu tengah tidur. Sekarang bila ada pasangan tidur chewah, rupa-rupanya saya ni suka sangat mengigau.

Ada tiga kes di mana membuktikan yang saya ni mengigau malam.

first, suatu malam ketika suami saya demam. husband saya cakap, tangan saya seperti tunjuk ke arah tingkap dan saya berkata 'auuu cak!' lepas tu tidur.

kedua. saya bangun terduduk. kejutkan suami. 'abang bangun bangun.' suami pun bangun. suami tengok jam baru 4 pagi. 'baru 4 pagi la syg'. Saya diam. terus baring balik.

ketiga. Saya mengigau dikejar orang tua bawa pelepah kelapa. terus menangis teresak-esak. kesian suami kena tenangkan saya balik.

hebat kan. dan semalam saya tertidur kat katil ma saya. masa tu, ma saya tengah pangku anak saudara saya yang berusia 2 bulan. boleh saya bercakap dengan ma saya begini, 'ma, letak iqbal dalam sikat' hahaha. <---ni suami yang cerita balik.

Saya bersyukur saya tak mengigau yang teruk-teruk seperti berjalan ketika tidur, sedar-sedar dah bukak pintu. Nauzubillah.

buat malu je kan mengigau:p. husband saya selalu ketawa sorang kalau teringatkan kisah isteri dia yang suka mengigau tak tentu hala ni.

1 comment:

  1. hahaha.....
    macam2 la kau nih..takpelah sekarang dah ada en suami yang tolong tengok2kan kau bila mngingau.
    so dun worry la bebeh! ;)

    ReplyDelete