Wednesday, April 21, 2010

.cakap pasal hidup


Siapa cakap hidup ni selalunya indah. Tak semua indah. Ada kala kita rasa susah sangat hidup ni. Ada kala kita rasa smooth je. Perjalanan tiap tiap hari pula tak sama. Mungkin hari ni kita rasa dunia ni kita yang punya. Tapi esok tak semestinya kita akan rasa yang sama. Mungkin kita rasa sedih atau lagi happy dari semalam.

Btw, kita kena sedang sedang saje. Pendek kata bersederhana. Bayangkan atuk nenek kita yang dah bertahun tahun hidup, yang makan garam dulu daripada kita. Mesti dah byk sangat pahit2 maung diorang time muda muda dulu. Ye la, dulu kan zaman zaman komunis. Lagi perit. Kesenangan yg mereka kecapi pulak tak lah setanding kesenangan orang orang zaman sekarang. Kalau dulu dah ade motosikal dah kira mewah, sekarang ade motosikal pandang sebelah mata je. Dalam hati apa kelas motosikal...haha. nampak sangat konsep materialistik digunakan meluas dlm kehidupan sekarang.

Agaknya, kalau sekarang makan ubi kayu pun orang akan cakap miskin sangat ke sampai makan ubi kayu? Dalam hati berkobar2 nak makan. ceh, hampeh! Itu satu lagi nilai hipokrit. Kalau nak cakap pun, biarlah beralas sikit dan jangan sampai menyinggung perasaan orang lain.

Kalau kita dgr orang orang tua bersembang pasal hidup ni, sampai esok pun tak habis. Terlalu banyak sangat pengalaman diorang yang saya rasa tak perlu kita nak bermegah dgn pengalaman cetek kita ttg hidup. Walaupun dalam dimensi yang berbeza, pengalaman payah sangat kita nak cari.

Saya pun masih naif lagi ttg hidup.

Sekian.

No comments:

Post a Comment