Thursday, March 24, 2011

cheer up? bukan susah pun.

Assalamualaikum wbt.

CHEER UP GUYS!

Mcm mana nak cheer up yourself instead of getting mad n stress?
Firstly, make face. Bangun pagi, buatla muka senyum-senyum sikit.angau. not.Pernah dengar tak facial feedback analysis? It just like what whatever the face you make will affect how you feel. If you're happy, just smile. if you're surprise or scared, just open your eyes and mouth.HAHAHA. Janganlah mcm ni; u happy, but becoz of you adalah seorang pegawai atasan, kamu buat muka serius. Orang pun takut nak tegur, ppl surroundings you started to avoid you.

Secondly, Sing & Dance. Believe me. Saya pernah try. Bukan try sebenarnya. Ia terjadi bila perasaan happy ada dalam diri. But, if you're in stress mode, apa salahnya try menyanyi dan menari. Poco-poco dah kira okey. Sama jugak mcm beraerobik. Kalau saya terasa stress ke ape, aerobik/aktiviti luar adalah satu langkah terbaik untuk cheer kan diri. It gives you something like new motivation to move on your self.

Seterusnya, Take a power nap. NAP okey. Bukan tidur dengan bersungguh-sungguh macam dah tak nak bangun dah.:-) Kadang-kadang, rehat yang tak cukup mempengaruhi mood anda juga. Mentang-mentang nak cheer up lebih-lebih, janganlah tidur pun lebih-lebih ye.

Next, Meditate. Jampi serapah. Pada pendapat saya ini berkaitan with your thoughts. Your inner.Contohnya, if you're doing something silliness in your past and it repeating with ppl arounds you, just watch them. Don't get frustrated because of anda pernah melakukannya. Just observe and think the positives. InsyaAllah you'll.

Of course, you must be thankful person. Everyone has something to be grateful for. List down apa the good things yang kamu pernah buat. Every time you feeling negative, look at it back, read through them and remind yourself, 'ala saya bukannya teruk sangat pun.'

Then, try to cheer someone else up. Saya pernah mengalaminya. Bila saya rasa sedih sangat, saya turut menjumpai orang senasib dengan saya. Bila dia menceritakan mslhnya kepada saya, of courselah, saya try the best untuk dia tidak berasa sedemikian, i mean getting sad.try buat dia happy. If you can make someone else happy, why can't you make yourself happy?

Kita pula mestilah seorang yang pemaaf. Sudi memaafkan orang lain adalah perbuatan yang mulia. Bila kita dah memaafkan org lain, automatically, mood anda berubah.Jadilah seseorang yang boleh memaafkan orang lain.

Lastly, accept. terimalah hakikat, jodoh anda tidak ada dengannya.hahaha. This is related to the point Be Grateful. :)


No comments:

Post a Comment